MEDIA FLASH CARD UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI EKSPRESIF PADA ANAK DENGAN AUTISME DI PENDIDIKAN ANAK USIA DINI

  • Depa Nursita STIT Al-Hidayah Tasikmalaya
  • Lukman Hamid STIT Al-Hidayah Tasikmalaya
  • Nisa Nurhidayah STIT Al-Hidayah Tasikmalaya
Keywords: Autism. expressive communication, flash card media

Abstract

Children with autism have differences in communication, interaction and behavior skills  compared to other children. Because children with autism cope with existing difficulties, children have difficulty expressing whatever is happening in others.Communication aspects that must be trained in children with autism in addition to speaking, namely gestures with the help of media such as pictures (visual). This study aims to study the expressive communication skills of autistic children using flash card media in early childhood education institutions. This study uses qualitative descriptive methods. The technique used is observation and interview. The results of the study prove that the use of flash card media can help to develop the communication skills provided to children with autism. So it can be concluded from this study that the use of flash card media can be used to train the communication skills of children with autism and can be used as a reference learning method for parents, teachers, institutions and prospective teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Yuwono, Joko. (2019). Memahami Anak Autistik (Kajian Teorik dan Empirik). Bandung. Alfabeta, CV

Azhar, Arsyad. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta. Rajawali Press

Lorentius Goa & Teresia Noiman Derung. (2017). Komunikasi Eskpresif Dengan Metode PECS Bagi Anak Autis. Jurnal Nomosleca, hal 626-629 Vol 3 No 2

Elsa Damayanti, siti rahma yunus & sudarto. (2016). Pengembangan media visual flash card pada materi interaksi makhluk hidup dengan lingkungannya. Jurnal sainsmat 5(2), p 176-178.

Indriana, Dina. (2011). Ragam Alat Bantu Media Pembelajaran. Jogyakarta. Diva Press

M. Djunaidi. (2012). Penelitian Kualitatif. Jogyajarta. Ar-Ruzz Media

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung. AlfabetaDhiki Yulia Mahardani. (2016). Kemampuan Komunikasi Dalam Berinteraksi Sosial Anak Autis di Sekolah Negeri Bangunrejo 2. Skripsi. Mahasiswa Jurusan Pendidikan Luar Biasa. Universitas Negeri Yogyakarta.

Dhieni, Nurbiana dll. (2014). Metode Pengembangan Bahasa In : Hakikat Perkembangan Bahasa Anak. Jakarta. Universitas Terbuka.

Budi Rahman, Heriyanto. (2014). Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Media Flash Card Pada Siswa Kelas 1 SDN Bajayau Tengah 2. Jurnal Prima Edukasia. Hal 129-134Vol 2 No 2.

Sukarno L. Hasyim. (2015). Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) dalam Perspektif Islam. JURNAL LENTERA. Kajian Keagamaan Keilmuan dan Teknologi Vol 1 No 2 Tahun 2015. Hal 218-219

Femmy Angraeny, Syukur Saud. (2017). Keefektifan Media Pembelajaran Flash Card dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 9 Makasar. Eralingua : Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra. Vol 1 No 2 Tahun 2017. Hal 140-141

Sudiman .(2006). Media Pendidikan : Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta. PT Raja Grafindo

Hestiana Ikhwati, Sudarmin, Parmin. (2014). Pengembangan Media Flash CardIPA Terpadu dalam Pembelajaran Model Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Division (STAD) Tema Populasi Udara. Unnes Sciene Education Jurnal. Vol 3 No 2 Tahun 2014. Hal 482

Faiqatul Husna, Nur Rohim Yunus, Andri Gunawan. (2019). Hak Mendapatkan Pendidikan Bagi Anak Berkebutuhan Khusus dalam Dimensi Politik Hukum Pendidikan. Jurnal Sosial dan Budaya Sayr’i. Vol 6 No 2. Hal 208-209

Sicillya E. Boham. (2013). Pola Komunikasi Orang Tua dengan Anak Autisme (Studi pada Orang Tua dari Anak Autisme di Sekolah Luar Biasa AGCA Center Pumorrow Kelurahan Banjer Manado). Journal Acta Diurna Komunikasi. Vol 2 No 4 Tahun 2013.

Amelia Aprioza, Siti Masitoh. (2019). Metode Aided Language Stimulation Terhadap Komunikasi

Ekspresif Anak dengan Spektrum Autisme. Jurnal Pendidikan Khusus. Vol 12 No 3 Tahun 2019. Hal 2

Published
2020-10-15