PENGARUH PERMAINAN DAKON TERHADAP PERKEMBANGAN KOGNITIF MATEMATIK PADA ANAK USIA DINI DI RA AL-IKHWAN KOTA TASIKMALAYA

  • Rosmiati . STIT Al-Hidayah Tasikmalaya
  • Asep Mumung STIT Al-Hidayah Tasikmalaya
  • Rostika Srihilmawati STIT Al-Hidayah Tasikmalaya
Keywords: Dakon game, mathematics logical intelligence

Abstract

The education of  early childhood has a development and growth which must be enhanced. One of the duty growth is cognitive growth. Cognitive growth has eight intelligence aspects one of the intelligence is logical mathematics intelligence. One of the learning concept in early childhood is learning while playing. So that, learning with Dakon Geometry Game could help the child to think logical mathematics. the purpose of this to improve the cognitive development of childrens mathematics intelligence in B group of early childhood at B RA Al-Ikhwan Tasikmalaya. The results of this study found that 7 people began to develop as much as 70% and 3 people developed as much as 30%. So, it can be concluded that there is difference influence which is significance between Dakon Geometry Game towards of logical mathematics intelligence in B group of early childhood at B RA Al-Ikhwan Tasikmalaya.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto. Suharsimi. (1995). Prosedur Penilaian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta : Rineka Cipta

Azhar, Arsyad. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Al Khusna, Roiah. (2018). Pengaruh Permainan Dakon Geometri Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Di Tk Sriwijaya Sukarame Bandar Lampung. Diakses pada tanggal 8 Februari 2020

Daryanto. 2011. Media Pembelajaran. Bandung: Sarana Tutorial Nurani Sejahtera

Depdiknas, Dikjen. (2007). Pendidikan Tinggi Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan Dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.

Depdiknas. (2007). Pedoman Pengembangan Fisik/Motorik di Taman Kanak kanak. Jakarta.

Desmita. (2005). Psikologi Perkembangan. Bandung: Rosda

Karya. Djamarah, Zain. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Rineka Cipta

Dimyati, Jhoni. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan dan Aplikasinya Pada. PAUD. Bandung. Kencana.

Hidayah, Nurul. (2018). Pengaruh Pemberian Permainan Dakon Geometri Terhadap Kecerdasan Logis Matematika Anak Usia Dini Kelompok A Di Ra Raden Fatah Podorejo. Diakses pada tanggal 8 Februari 2020

Hartati, Sofia . 2005. Perkembangan Belajar pada Anak Usia Dini. Jakarta: Depdiknas

Kamtini, Tanjung & Husni, Wardi. (2005). Bermain Melalui Gerak dan Lagu di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasiona

Lacksana, Indra. (2017). Kearifan Lokal Permainan Congklak Sebagai Penguatan Karakter Peserta Didik Melalui Layanan Bimbingan Konseling Di Sekolah. Diakses pada tanggal 8 Februari 2020

Moeslichatoen. (2004). Metode Pengajaran Di Taman Kanak — Kanak. Jakarta: PT Asdi Mahas Mirantiyo,Yoki. (2015).Manfaat Permainan Tradisional. Diakses 4 juni 2020

Mansyur, Rasyid & Suratno. (2009). Asesmen Perkembangan Anak Usia Dini.Multi Pressindo.Yogyakarta

Musfiroh, Tadkiroatun. (2005). Bercerita Untuk Anak Usia Dini. Departemen Pendidikan Nasional.

Nurani, Yuliani.(2013). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT Indeks Rahman, Yanuar. Azhar

Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 137 Tahun 2014 Tentang kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini. (2014). Kementrian Pendidikan dan kebudayaan. Jakarta

Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 146 Tahun 2014 Tentang kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini. (2014). Kementrian Pendidikan dan kebudayaan. Jakarta

Ramli. (2005). Pendampingan Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta:Depdiknas

Sujiono, dkk. (2007). Metode Pengembangan Kognitif. Modul 1, Jakarta: Universitas Terbuka

Sudaryanti. (2006). Pengenalan Matematika Anak Usia Dini. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Saputra, Yudha, & Rudyanto. (2005). Pembelajaran Kooperatif Untuk Meningkatkan Keterampilan Anak TK. Jakarta: Depdiknas

Suyanto, Slamet. (2005). Dasar-dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Hikayat Publishing

Susanto, Ahmad. (2011). Perkembangan Anak usia Dini, Pengantar Dalam Berbagai Aspeknya Jakarta: Prenada Media Group

Sanjaya, Wina. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana

Saputra, Tedja. (2001). Bermain, Mainan, dan Permainan. Jakarta: PT Grasindo

Sutiono. 2012. Permainan Congkalak. Diakses pada 4 juni 2020

Wardani, I.G.A.K. (2005). Dasar-Dasar Komunikasi dan Keterampilan Dasar Mengajar. Jakarta: Universitas Terbuka

Yamin, Martinis & Sabri, Sanan, J. (2010). Panduan Pendidikan Anak Usia Dini, Jakarta: Gaung Persada Press Group.
Published
2020-10-15