PENGARUH PERMAINAN DAKON TERHADAP PERKEMBANGAN KOGNITIF MATEMATIK PADA ANAK USIA DINI DI RA AL-IKHWAN KOTA TASIKMALAYA
Abstract
The education of early childhood has a development and growth which must be enhanced. One of the duty growth is cognitive growth. Cognitive growth has eight intelligence aspects one of the intelligence is logical mathematics intelligence. One of the learning concept in early childhood is learning while playing. So that, learning with Dakon Geometry Game could help the child to think logical mathematics. the purpose of this to improve the cognitive development of childrens mathematics intelligence in B group of early childhood at B RA Al-Ikhwan Tasikmalaya. The results of this study found that 7 people began to develop as much as 70% and 3 people developed as much as 30%. So, it can be concluded that there is difference influence which is significance between Dakon Geometry Game towards of logical mathematics intelligence in B group of early childhood at B RA Al-Ikhwan Tasikmalaya.
Downloads
References
Azhar, Arsyad. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Al Khusna, Roiah. (2018). Pengaruh Permainan Dakon Geometri Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Di Tk Sriwijaya Sukarame Bandar Lampung. Diakses pada tanggal 8 Februari 2020
Daryanto. 2011. Media Pembelajaran. Bandung: Sarana Tutorial Nurani Sejahtera
Depdiknas, Dikjen. (2007). Pendidikan Tinggi Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan Dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.
Depdiknas. (2007). Pedoman Pengembangan Fisik/Motorik di Taman Kanak kanak. Jakarta.
Desmita. (2005). Psikologi Perkembangan. Bandung: Rosda
Karya. Djamarah, Zain. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Rineka Cipta
Dimyati, Jhoni. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan dan Aplikasinya Pada. PAUD. Bandung. Kencana.
Hidayah, Nurul. (2018). Pengaruh Pemberian Permainan Dakon Geometri Terhadap Kecerdasan Logis Matematika Anak Usia Dini Kelompok A Di Ra Raden Fatah Podorejo. Diakses pada tanggal 8 Februari 2020
Hartati, Sofia . 2005. Perkembangan Belajar pada Anak Usia Dini. Jakarta: Depdiknas
Kamtini, Tanjung & Husni, Wardi. (2005). Bermain Melalui Gerak dan Lagu di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasiona
Lacksana, Indra. (2017). Kearifan Lokal Permainan Congklak Sebagai Penguatan Karakter Peserta Didik Melalui Layanan Bimbingan Konseling Di Sekolah. Diakses pada tanggal 8 Februari 2020
Moeslichatoen. (2004). Metode Pengajaran Di Taman Kanak — Kanak. Jakarta: PT Asdi Mahas Mirantiyo,Yoki. (2015).Manfaat Permainan Tradisional. Diakses 4 juni 2020
Mansyur, Rasyid & Suratno. (2009). Asesmen Perkembangan Anak Usia Dini.Multi Pressindo.Yogyakarta
Musfiroh, Tadkiroatun. (2005). Bercerita Untuk Anak Usia Dini. Departemen Pendidikan Nasional.
Nurani, Yuliani.(2013). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT Indeks Rahman, Yanuar. Azhar
Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 137 Tahun 2014 Tentang kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini. (2014). Kementrian Pendidikan dan kebudayaan. Jakarta
Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 146 Tahun 2014 Tentang kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini. (2014). Kementrian Pendidikan dan kebudayaan. Jakarta
Ramli. (2005). Pendampingan Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta:Depdiknas
Sujiono, dkk. (2007). Metode Pengembangan Kognitif. Modul 1, Jakarta: Universitas Terbuka
Sudaryanti. (2006). Pengenalan Matematika Anak Usia Dini. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Saputra, Yudha, & Rudyanto. (2005). Pembelajaran Kooperatif Untuk Meningkatkan Keterampilan Anak TK. Jakarta: Depdiknas
Suyanto, Slamet. (2005). Dasar-dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Hikayat Publishing
Susanto, Ahmad. (2011). Perkembangan Anak usia Dini, Pengantar Dalam Berbagai Aspeknya Jakarta: Prenada Media Group
Sanjaya, Wina. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana
Saputra, Tedja. (2001). Bermain, Mainan, dan Permainan. Jakarta: PT Grasindo
Sutiono. 2012. Permainan Congkalak. Diakses pada 4 juni 2020
Wardani, I.G.A.K. (2005). Dasar-Dasar Komunikasi dan Keterampilan Dasar Mengajar. Jakarta: Universitas Terbuka
Yamin, Martinis & Sabri, Sanan, J. (2010). Panduan Pendidikan Anak Usia Dini, Jakarta: Gaung Persada Press Group.