THE EFFECTIVENESS OF USING THE H SNAKES AND LADDERS GAME MEDIA ON THE ABILITY OF CHILDREN IN RECOGNIZING NUMBERS IN RA ISLAMIC KINDERGARTEN) AL-IHYA

  • Lukman Hamid STIT Al-Hidayah Tasikmalaya
  • Tetin Nurfitri STIT Al-Hidayah Tasikmalaya
  • Lalah Nurjamilah STIT Al-Hidayah Tasikmalaya
Keywords: Snake and Ladder Media and the Ability to Recognize Numbers

Abstract

Every school is always competing in making learning innovations. So that students do not get bored quikly in the learning process. A bored learning process can be one of the obstacles in the learning process. For this reason, the presentation of the game of snakes and ladders in training children’s abilities to recognize numbers can overcome children’s boredom. This study was to determine how the effectivenesss the game of snakes and ladders in training children’s ability to recognize numbers in group A RA Al-Ihya Kawalu Tasikmalaya. This study uses research and development research. Data collection techniques by interview and observation. The results showed that snakes and ladders proved effective in training children’s ability to recognize numbers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad Susanto. 2011. Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.

Hasanah, Uswatun. (2018). Efektifitas Permainan Ular Tangga dalam Mengenal Konsep Bilangan pada Anak Kelompok B di RA Nur Fadilah Desa Wanasaba Lor Kec. Talun Kab. Cirebon. Skripsi. Mahasiswa Fakultas Tarbiyah IAI Bunga Bangsa.

Yusuf LN. 2012. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja.Bandung:Remaja Roesdakarya

Anas Sudijono. 2006. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Prrsada.

Khadijah.2016.Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. Medan : IKAPI

Feri, F.S. & Heri, Y.S. 2017. Analisis Kebutuhan Anak Usia 4-6 Tahun pada Pembelajaran Berbasis Komputer Anak Usia Dini. Analysis of Early Child Hood Needs at Ages 4-6 Years Old Computer-Based Learning Early Child Hood. Journal Research Fair UNISRI. Vol 1 number 1 Maret 2017 hal 5

Andang Ismail. 2009. Education Games. Yogyakarta: Pro-U Media. Anderson, Ronald H. 1987. Pemilihan dan Pengembangan Media untuk Pembelajaran. Jakarta Rajawali Press.

Anggani Sudono. 2000. Sumber Belajar dan Alat Permainan. Jakarta: Grasindo.

Arif S. Sadiman, dkk. 2009. Media Pendidikan. Jakarta: Rajawali Press. Ayu Suryastini. 2014. Penerapan Metode Pemberian Tugas Berbantuan Media Puzzle Huruf untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa pada Anak TK jurnal

PAUD ( Volume 2 No 1 ), hal 6. Badru Zaman, dkk. ( 2007 ). Media dan Sumber Belajar TK. Jakarta: Penerbit Universitas Terbuka.

Bambang Sujiono. 2007. Metode Pengembangan Fisik. Jakarta: Universitas Terbuka.

C. Asri Budiningsih. 2003. Desain Pesan Pembelajaran. Yogyakarta: UNY Press. 2012. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta. Clarinta Setyo Octaviawati. 2012. Upaya Peningkatan Kecerdasan Emosi MelaluiPermainan Puzzle Kelompok B di TK Aisyiyah Cabang Kartasura. Skripsi. IKIP-UMS.

Cucu Eliyawati. 2005. Pemilihan dan Pengembangan Sumber Belajar untuk AnakUsia Dini. Jakarta: Depdiknas

Daryanto. 2010. Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media. Depdiknas. 2007. Modul Pembuatan dan Penggunaan APE Anak Usia 3-6 Tahun. Dina Indriana. 2011. Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. Yogyakarta: DivaPres.

Eko Putro Widyoko. 2012. Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Firmanawaty Sutan. 2003. Mahir Matematika Melalui Permainan. Jakarta: Puspa Suara.

Hamid Darmadi. 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Published
2021-03-30